VR in het onderwijs biedt een vernieuwende en boeiende manier van leren waarin actieve deelname en zintuiglijke betrokkenheid centraal staan. Daarnaast biedt het nieuwe mogelijkheden voor STEM-onderwijs door leerlingen interactieve, levensechte ervaringen te geven waarmee ze complexe wetenschappelijke concepten en omgevingen beter kunnen verkennen.
Wetenschap
Hoe leerzaam is het om moleculen virtueel vast te houden? Dit kan een mooie voorbereiding zijn voor een laboratoriumopdracht waarin leerlingen moleculen modelleren en vervolgens onderzoeken wat ze hebben gemaakt. Bestaat deze molecuul ook in het echt? Wat zijn de eigenschappen ervan?
Technologie en techniek
Een trein meenemen naar het laboratorium is in het echt niet haalbaar. Met Augmented Reality kunnen leerlingen echter treinen en motoren vastpakken en onderzoeken hoe ze werken. Dit kan onderdeel zijn van een opdracht waarin leerlingen goederen moeten vervoeren over een bepaald landschap. Wat is de meest brandstofefficiënte methode? Welke optie verbruikt de minste grondstoffen? En welke argumenten pleiten voor het gebruik van een trein? Rijdt die trein op stoom of elektriciteit?
Wiskunde
Fractals zijn fascinerend! Ze zijn moeilijk te begrijpen via afbeeldingen, maar wanneer je er een in je hand hebt, wordt het een stuk duidelijker. Leerlingen kunnen met fractals wiskundige ideeën verkennen zoals oneindigheid, verhoudingen, schaal, vorm en volume. Ze kunnen zelfs STEM combineren met kunst door zelf prachtige fractals te maken.
VR en AR verhogen de motivatie en het enthousiasme van leerlingen voor STEM-vakken doordat de lessen interactiever en boeiender worden. De meeslepende aard van AR-ervaringen wekt nieuwsgierigheid en een passie voor verkenning.
Ontdek de wereld buiten het klaslokaal
Het gebruik van VR is niet beperkt tot alleen STEM-vakken; het kan in het hele curriculum worden toegepast. Neem leerlingen mee op wereldreis en ontdek erfgoed, culturen en locaties, allemaal vanuit het klaslokaal! Laat ze teruggaan in de tijd om het verleden te ervaren. Ze kunnen wandelen met dinosaurussen of het Colosseum van vroeger bezoeken. Virtual Reality geeft geschiedenislessen een nieuwe dimensie. Daarnaast kunnen leerlingen hun taalvaardigheden oefenen in realistische cultuurscènes. Spaans leren wordt een stuk levendiger als je virtueel in de Sagrada Familia staat.